(your code)

Rakan seperjuangan ;-)

Thursday, January 17, 2013

Resepi ayam goreng berempah mudah..

As salam semua...mengupdate jap sementara menunggu k.mia balik sekolah...pasni bz sket. Harini nak kongsikan resepi ayam goreng berempah paling mudah saya rase. Dan sememangnya kalo dah tak de idea nak masak apa..inilah juadah yang akan saya sediakan buat seisi keluarga.

Memang mudah, bahan2nya ialah. 1/2 ekor ayam,garam secukupnya, 1 sudu besar rempah kari ayam, 1 sudu besar serbuk kunyit, 2 sudu besar tepung gandum dan 1 sudu besar tepung ubi . Senangkan.. kalo rase nak lebih sukehatilah nak letak byk mana bahan2 tadi..he..he..

Caranya pula hanya gaulkan kesemua bahan2 tadi bersama ayam sehingga serasi bersama. Kalau nak lebih mantap, peram selama setengah jam...pastu bolehlah gorengkan..

beginilah rupernyer ayam yg bermandikan rempah..

 Memang resepi mudah yang sesuai untuk wanita yang sangat bz setiap hari baik yang surirumah mahupun yang bekerjaya.



dan inilah hasilnya...memang sedap rase berempah...



Senang jerkan..bolehlah mencuba resepi ini kalau sudi. Setakat ini sahaja ade 2 orang anak bujang yang perlu dilayan..Jumpa lagi...zai jian..


Tuesday, January 8, 2013

Pencapaian anak2 sepanjang 2012

Alhamdulillah...anak2 semakin membesar dan semakin matang. Ceritanya mengenai pencapaian anak2 sepanjang tempoh 12 bulah tahun 2012. 

Amyra fariza, semakin banyak menguasai karakter mandarin dan boleh membaca sedikit karakter cina tanpa pinyin. Bagi saya ini satu pencapaian yang amat memberangsangkan.

 Dan sepanjang tahun 2012, k.mia telah merangkul 2 anugerah di sekolahnya...ambooi...macam anugerah berprestij lak gayanya. Anugerah yang dimaksudkan ialah saguhati dalam spelling bee competition dan johan dalam pertandingan kosa kata. tahniah!!


inilah buktinya..ececeh..

Manakala amirul pula masih belum boleh membaca dengan baik..setakat dua suku kata bolehlah. Boleh teruskan usaha lagi. Dari segi iqra' pula sudah tamat iqra' 1. Walaubagaimanapun saya akan sentiasa membantunya untuk menjadi lebih baik.

Dan aniq dak kenit pula dah pandai cakap dan banyak pula mulutnya...cumanya saya belum train lagi untuk ke toilet sebab cakap pun masih dalam proses. Namun bab2 komputer or  aplikasi hp touch screen, die lagi tahu dari saya ...ekkeke....Abc sampai Z dan kenal bukan setakat huruf besar, huruf kecik pun die kenal...

Setiap anak mempunyai tahap perkembangan dan kelebihan yang berbeza, saya doakan mereka sentiasa menjadi yang terbaik dan anak2 saling membantu sesama adik beradik untuk melengkapi kekurangan yang ade supaya menjadi insan yang cemerlang dari segi sahsiah dan rohani...aamiin..

Setakat ini cerite anak2..sekian..zai jian...;-)


Tuesday, January 1, 2013

Jalan2 di Gunung Senyum

As salam buat semua rakan2...bulan disember yang lalu kami dapat L/O dari sekolah keb.teluk sentang. Oleh sebab, sekolah ni dekat dengan Gunung Senyum, Temerloh, makanya saya dan anak2 nak ikut en. suami pegi hantar barang dan terus ke gunung senyum.

Jauh juga dari Temerloh, lebih kurang 45 min....sambil jalan berbual2 sampai terlepas sekolah yang nak dituju, kene patah balik lam 10 km.

Dah setel hantar barang dan amik cek kami pun terus ke Gunung Senyum...Tertanya2 juga kenapa namenyer begitu.

Sampai jer terus anak2 berkeliaran macam baru lepas dari sangkar...ekkeke...tempat nih kebiasaanya untuk sekolah nak wat teambuilding ke, berkhemah ke, dan xtvt kat sini mendaki gunung jer yang femes. Kalo nak bersantai tenangkan fikiran pun boleh, sebab sunyi kat sini hanya dengar kicauan burung jer.

amboi...taknak posing pulak..

tengok tu...bergaya samoai nak tergolek..

Kami pun berjalan2 sekitar kaki gunung...kami nak merentasi jambatan gantung...tapi amirul nih kecut perutlah pulak...tak nak jalan...so, papalah meneman die lalu jalan lain. Erm..jambatan nih pun dah ade yang patah..naperlah tak menten erk..


jambatan gantung di gunung senyum..

Sambil jenjalan, saya menikmati pemandangan yang indah ini, cuci2 mata. Subhanallah...handpon sentiasa di tangan untuk saya snap pemandangan yang indah ini. 

Sesuai sangat untuk fotografer yang baru2 belajar bersnap2 disini kan...nikmatilah gambar2 yang sempat saya snap.





Bebudak ni dah penatlah tu,disuruh posing punggung yang ditunjukkan...arghh



Haa..inilah Gunung Senyum...senyum tak??


besarnyer gambar...so..tak yahlah pakai kanta nak baca..bacalah sendri saya pun bukannyer tahu menahu pasal Gunung Senyum...

Yang ni pula kawasan untuk berkhemahlah, ade juge disediakan chalet dah asrama..





Apabila masing2 dah penat, sibuklah ajak balik. Amirul pula nilah dialog paling femes dia.."...cepat balik..amirul lapar ni, lapar cerok..". Hok aloh budak ni kecek kelate sokmo teh.

Ok..ini jerlah ceritera kami cuti sekolah yang panjang..
zaijian...ta..taa