Skip to main content

Cara membuat permohonan tambah bidang dengan Kementerian Kewangan Malaysia(MOF)

Alhamdulillah..punyai waktu untuk berkongsi sedikit ilmu yang mungkin mampu membantu mereka yang ingin meluaskan perniagaan masing2.

Sebelum membuat permohonan dengan MOF, anda hendaklah mendaftarkan bidang yang ingin dipohon dengan  suruhanjaya syarikat malaysia (SSM). Hanya RM30 untuk mendaftar 10 bidang yang pertama. Permohonan tambah bidang hanya boleh dilakukan bagi mereka yang telah berdaftar dengan MOF dan masih aktif sijilnya. Bagi mereka yang baru nak mendaftar dengan MOF boleh klik cara berdaftar dengan MOF.

Kemudian log masuk dalam sistem e-perolehan klik pada "pendaftaran sebagai pembekal/perunding", masukkan ID dan kata laluan(password). Klik pada profil dan klik permohonan tambah bidang. Lengkapkan segala maklumat yang diperlukan.




Setelah selesai, sediakan dokumen sokongan yang diperlukan dan dihantar/ dipos kepada yang berkenaan. Bagi mendaftar 10 bidang yang pertama dengan MOF sebarang caj tidak dikenakan, jadi kepada peniaga bumiputera, nasihat saya ambil peluang yang telah diberikan sebaiknya.

Untuk mengetahui status permohonan, anda bolehlah log masuk dengan sistem e-perolehan seperti yang saya nyatakan di atas. Klik profil dan klik status permohonan..kemudian klik diari pengesahan. Segala proses pengesahan permohonan yang dilakukan pihak MOF akan dimaklumkan di sini dan proses mengambil masa 14 hari bekerja.

Jika status permohonan dinyatakan disitu telah berdaftar, bermaksud permohonan anda berjaya dan telah didaftarkan dengan kementerian kewangan. Diharapkan perkongsian ini dapat membantu rakan2 yang lain.

Contoh bidang yang kami pohon ialah membekal mesin2 pejabat, semua peralatan sukatan/ukuran, kabel, aksesori dan konduktor dan ada beberape lagi. Jika dah daftar dengan MOF dan dah ade eperolehan kad/pendrive memang sonang baitu nak tambah bidang nih.ok..jumpe lagi
wassalam..

Comments

  1. salam. brp lama proses utk mendapatkan sijil tersebut ?
    ada kata 2-3 hari, ada kata 2-3 minggu

    dan ada kata walk in mudah dan ada kata online mudah ?

    terima kasih

    ReplyDelete
  2. WASSALAM..
    Proses tambah bidang ambil mas 14 hari bekerja baru lulus. Bergantung kepada ruang waktu pegawai yg prose permohonan tersebut.

    ReplyDelete
  3. assalam tuan.

    terima kasih atas info berguna tuan share. kalau kita dah ada ssm and MOF. kita dh ada 10 bidang permulaan. mcm mana kita nak tambah lagi bidang yang lain. kita kena refer ssm or MOF terus?

    jika tuan ada maklumat minta di sharing. terima kasih /no1

    ReplyDelete
  4. salam.. tanya skit.. sye bcadang untuk membuat tambahan kod bidangang.. selepas proses sme dokumen selesai, berapa jumlah yg sye perlu ada dlm akaun? klu permohonan pertama kne ade rm2500>> utk penambahan kod bidang cmne?

    ReplyDelete
  5. Hakimi. untuk pendaftaran MOF, syarat yang perlu dipenuhi,
    akaun bank syarikat mestilah minima rm2500.
    10 bidang pertama adalah percuma manakala bidang seterusnya rm50/bidang.

    ReplyDelete
  6. ada contoh tak untuk surat rayuan pertindihan bidang? sebab nak masukkan code bidang yang sama dengan company lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berjaya ke? saya pun sama kena buat surat rayuan

      Delete
    2. ada ke contoh surat rayuan tu?

      Delete
  7. Baru nak daftar mof...mudah2an di permudahkan

    ReplyDelete
  8. kami company non Bumi
    cara na tambah kod bidang bagai mana
    bole tambah berapa banyak kod bidang dalam sartu sijil

    ReplyDelete
  9. hi, saya nak tanya macam mana nak tambah bidang kod pembuat ye?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara daftar dengan kementerian kewangan secara online..

Salam mesra buat teman2..alhamdulillah atas segala rezeki yang dilimpahkan oleh Allah.. Sebenarnya saya buat entri ni sebagai panduan untuk diri sendiri di masa hadapan. Manalah tahu akan datang ada rezeki tambah kedai, nak daftar dengan kementerian kewangan dah tak ingat. Dan agak rumit bagi mereka yang belum lagi daftar. Jadi ingin saya kongsikan apa yang telah saya lakukan. Memula buka laman web eperolehan . Tukar bahasa jika perlu. Kemudian klik pada butang - pendaftaran pembekal atau perunding. Klik pula daftar sebagai kontraktor baru (ikutlah bidang perniagaan anda, kalo perunding, klik butang perunding baru). Disini kita buat ID dan password untuk log masuk dalam sistem e-perolehan dan sedikit maklumat perniagaan secara ringkas. Selepas itu, log masuk guna ID dan password yang kita dah buat. Disini akan ada 6 seksyen yang perlu anda isikan. Isikan seksyen pertama- perincian syarikat, jika maklumat yang anda masukkan lengkap, sistem otomatik akan tanda right di side bar s

Lesen G.D.L

Salam buat semua teman2..Bukan mama izan yang nak menduduki ujian untuk dapatkan lesen GDL , tapi suami mama izan. GDL ialah "Good driving Licence " atau maknanya Perlesenan vokasional pengangkutan barangan. Lesen ni perlu diambil untuk membolehkan suami mama izan pandu lori 3 tan delta tu..kalo xde lesen memanglah kene saman yer. Kenelah labur kan Rm120 untuk ujian teori dan RM50 untuk medikal check-up. Pastu setiap tahun nak renew just bayar RM20 sahaja. gambar sekadar hiasan Pada mulanya mama izan ingatkan hanya soalan2 yang biasa je. Gupernyer lebih dari itu, ade diberi buku untuk dibaca, akta pengangkutan jalan dan akta lembaga perlesenen kenderaan perdagangan. Lam buku tu ade 8 bab perlu dibaca. Dan soalan yang akan ditanya sebanyak 50 soalan. Suami mama izan pun dah macam student, sebab stay up memalam, yelah..rugi jer duit kalo tak lulus. Lagipun penting gak semua pengetahuan ini untuk memandu kenderaan pengangkutan barangan. Dan nak amik lesen ni hanya la