Skip to main content

Luahan hati vs rungutan

Salam ukhuwwah fillah...

Semoga pengunjung blog ini sihat wala'fiat.Mama dah tak tahan dengan apa yang terkandung dalam benak fikiran ni.Jadinya mama nak kongsikan dengan rakan2 yang sudi membaca.Semua yang mama akan catatkan melalui pemerhatian dan pengalaman mama.Mama juga rase terpanggil untuk kongsikan semua ini kerana mereka yang bukan terlibat dalam bidang perniagaan tidak tahu selok belok dan protokol dalam perniagaan,kami juga sering disalahtafsirkan oleh ramai orang.Sesiapa saje nak merasai yang kami rase boleh baca catatan ini tanpa rase bersalah.

Kenaikan harga minyak memang betul2 menguji kesabaran kami melayan kerenah kastemer yang tidak faham.Tapi suami mama tetap sabar.Kalo mama nak je cakap..en.kalo nak murah pegi KL belilah.Memang di KL murah berbanding temerloh.Mama dah tinggal di Selangor selama 27 tahun dan baru 3tahun tinggal di temerloh,tahu sangat harga2 barangan ni.Buah rambutan kat sini sekilo RM5, di KL sekilo RM2/3..beza RM2.Stakat nak beli 2,3 kilo,mama beli jer mama peniaga jadi tak banyak songeh.Yerlahkan takkan nak g KL beli rambutankan, minyak, tol, saman ekor lagi tak berbaloi.

Ayam kat temerloh sekilo RM8.20, di KL RM6.80..mama beli jer..tak berbaloi dan tak balik modallah kalo nak beli kat KL sebab KL murah,even beli 10 ekor ayam belum tentu dapat cover duit minyak dan tol..betul tak??Minyak dan tol ulang alik Kl-temerloh RM100.Nape harga ayam kat temerloh mahal sangat,sedangkan penjual tu kata amik ayam dekat area temerloh juga.Sebabnya makanan2 ayam2 tu datangnya dari KL.

Alatan mesin seperti black and decker mama ade jual..harga kos kat sini sama dengan harga jual kt KL, katakan harga jual di KL RM100 takkan kami nak jual sama macam Kl takde untung ma..90% barang2 dalam kedai kami semuanya dari KL.Kos penghantaran sebabkan harga tinggi disini..kalo berniaga takde untung baik tak yah meniaga.

kami jual cat sissons dan kilangnya di nilai.Seminggu selepas harga minyak naik baru2 ni kami dah dapat surat dari sissons mengatakan harga cat naik. 1 tin cat RM5 mahal dari harga di KL.Kami amik cat melalui pembekal Pantai Timur yang berada di Kuantan jadinya kami dapat harga runcitlah.Boleh nak jual murah, amik direct dari kilang tapi adelah protokolnya kene amik dalam jumlah yang banyak..manalah kami mampu..kami peniaga runcit jer bukannya borong.

Peniaga macam kami sering disalahertikan..ade yang kata amik untung lebihlah,itulah,inilah.Takde maknenya sume tu..kalo jual mahal dari harga pasaran sape nak beli..?? sudah tentu kene ikut harga pasaran ..apa ingat nak markup harga sesukahati..mana boleh kene ikut protokol.Tapi Cina..mark up sampai 100% pastu takleh kurang lak tu,, tapi kat Cinalah yang orang melayu kat temerloh ni suka pegi beli.

Keuntungan dari jualan hanya 30% sahaja..bayar sewa kedai,bil2,gaji pekerja,kwsp, socso itu bulanan.Yang tahunan pula,SSM, lesen niaga,LHDN,income tax,iklan papantanda.Kalo wat banner kos lain pula..bayar dulu baru boleh gantung depan kedai..belum dapat feed back dari promosi..duit kita majlis perbandaran dah amik.Katakan bayar kwsp pekerja RM100,pekerja carum RM40 sahaja, selebihnya majikan bayar.Tapi akhirnya pekerja akan dapat bila dah cukup masenyer..majikan??tak dapat ape2 pun.Kami tak banyak dapat pun cukup2 jer untuk hidup macam orang lain keje dengan gomen.

Bukannya mudah dan senang nak mulakan perniagaan..sepatutnya golongan kami ni diberi sedikit trime kasih sebab memudahkan orang ramai nak beli barang.Mase kami nak mohon pinjaman dari MARA..syarat2 utama ialah kena mulakan perniagaan selama 6 bulan baru boleh dapat.Apa ke mendenye macam ni..kami nak pinjam nak renovate kedai,signbord,lesen,masuk barang..kalo takde duit cane nak mulakan meniaga.Mula2 order barang tak dapat tempoh bayaran lebih dari sebulan, pembekal pun takutlah kami tak boleh bayar..jadinya sebulan dah kene bayar.

Sekarang ni dalam usaha mencari loan nak wat stor untuk jual barang kasar.Tanya bank sana sini..memang cepat dapat tapi interestnya masyaallah tingginya.Tapi kalo pekerja gomen interest rendah..tak tahulah nape ade perbezaan ini sedangkan kami juga sama macam mereka bayar bil2,roadtax, kalo makan fast food pun bayar tax juga malah lebih lagi kene bayar kepada gomen.Kalo macam nilah gayanya tak sama rata,baik sume keje gomen..pastu nak beli barang2 keperluan beli dari luar negara.

Kami cebur bidang perniagaan yang dimonopoli oleh masyarakat Cina untuk memudahkan orang ramai terutama masyarakat melayu dapatkan barang2 hardware tanpa ditipu oleh mereka.Kami jual tombol harga brand dan bentuk sama dari pembekal yang sama dan jual lagi murah dari kedai cina,tapi orang2 kat sini nak juga beli dengan cina kononnya orang melayu jual barang murah tak berkualiti..sedangkan mereka telah tertipu oleh kebijaksaan mereka yang markup harga tinggi.Mentality masyarakat disini masih rendah lagi.

Kami mengamalkan konsep dipasaraya ,layan diri,barang yang dijual pelbagai, banyak pilihan senang nak pilih bila disusun elok2.Tapi peliklah orang2 kat sini..siap kata.."..apalah kedai awak ni kosong..tengok kedai cina banyak dengan barang dan penuh, nak masuk pun ..muat2 badan jer.." kata salah sorang kastemer.Ikut sedap mulut jer cakap yer..kedai diorang tu penuh dengan sampah dan barang berterabur tak susun sebab tu nampak banyak (dalam hati jer).
Kalo dilayan kastemer2 yang macam ni ..kami yang menggila.Wahai pak cik2 tahu tak kami ni beli borong barang hardware dari seorang cina yang tak nak berniaga lagi..memang penuh dan banyaknya barang yer..bila kami pindah di kedai baru dan susun semula mengikut kategori.Punyalah banyak barang yang tak de yang kene kami tambah sedikit demi sedikit memandangkan gunakan modal sendiri..nak tambah barang amik masa juga..jadinya kastemer2 yang membeli sebelum barang2 ditambah dengan sesedap rase jer cakap..."..macam ni kedai melayu..??minta ni xde minta tu xde.."..pak cik kami baru 3 bulan berniaga mana mungkin boleh tambah barang dalam sehari dua,,kenelah ikut protokol..salesman amik order..pastu semingu atau sebulan lepas tu baru barang sampai.

Kadang2 ade barang yang kastemer order nk cepat lambat sampai dikatanya.."..macam ni berurusan dengan orang melayu lambat buat keje.." adoilah..pakcik..kami ikut prosedur dah order..manalh tahu lewat mungkin sebab barang dari pembekal lambat diproses ke..lori rosak ke,jem ke, macam2 perkara boleh berlaku..sedangkan pembekal tu kaum cina tapi yang salahnya kami ni orang melayu.Pendek kata memang cabaran betul berniaga di kampung ni.Bukan sume macam tu..tapi yang banyaknyer macam tulah..

Ni belum lagi kes cat lam katalog lain,bila bancuh lain , bila cat lain..adoilah..pak cik kalo tak puas hati amik no tel kilang ni..cakap kat kilang nape sume tak betul ni..mereka ni dok bebel salahkan kami..sedangkat cat2 tu sume kilang yang buat..

Apa yang boleh saya rumuskan..pekakkan telinga jerlah..banyak2222 bersabar..

Panjangnya entry kali ni..oklah penat dah bebel..wassalam

Comments

  1. Salam..we all sekeluarga sentiasa mengdoakan kalian..Banyak2lah sembahyang istikharah, duha dan taubat..kejutkan cik Abang tu agar dapat buat sama2..paksa pergi surau or masjid if mampu because pahala sembahyang suami di situ tu akan dapat kat isteri dan anak2 juga..sesetengah isteri sediakan "rotan" for suami if tak pergi jemaah..sbb nak tambah pahala dah la sibuk ngan anak2..nak wirid pun tak sempat..tu pesan ustaz..peringatan ini juga buat kami yang kurang alim ni..

    ReplyDelete
  2. Salam kenal..ah..trime kasih atas nasihat yang diberikan.Semoga kita sama2 memperbaiki diri kearah yang lebih baik..insha Allah.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara membuat permohonan tambah bidang dengan Kementerian Kewangan Malaysia(MOF)

Alhamdulillah..punyai waktu untuk berkongsi sedikit ilmu yang mungkin mampu membantu mereka yang ingin meluaskan perniagaan masing2. Sebelum membuat permohonan dengan MOF, anda hendaklah mendaftarkan bidang yang ingin dipohon dengan  suruhanjaya syarikat malaysia (SSM). Hanya RM30 untuk mendaftar 10 bidang yang pertama. Permohonan tambah bidang hanya boleh dilakukan bagi mereka yang telah berdaftar dengan MOF dan masih aktif sijilnya. Bagi mereka yang baru nak mendaftar dengan MOF boleh klik cara berdaftar dengan MOF . Kemudian log masuk dalam sistem e-perolehan  klik pada "pendaftaran sebagai pembekal/perunding", masukkan ID dan kata laluan(password). Klik pada profil dan klik permohonan tambah bidang. Lengkapkan segala maklumat yang diperlukan. Setelah selesai, sediakan dokumen sokongan yang diperlukan dan dihantar/ dipos kepada yang berkenaan. Bagi mendaftar 10 bidang yang pertama dengan MOF sebarang caj tidak dikenakan, jadi kepada peniaga bumiputera,

Lesen G.D.L

Salam buat semua teman2..Bukan mama izan yang nak menduduki ujian untuk dapatkan lesen GDL , tapi suami mama izan. GDL ialah "Good driving Licence " atau maknanya Perlesenan vokasional pengangkutan barangan. Lesen ni perlu diambil untuk membolehkan suami mama izan pandu lori 3 tan delta tu..kalo xde lesen memanglah kene saman yer. Kenelah labur kan Rm120 untuk ujian teori dan RM50 untuk medikal check-up. Pastu setiap tahun nak renew just bayar RM20 sahaja. gambar sekadar hiasan Pada mulanya mama izan ingatkan hanya soalan2 yang biasa je. Gupernyer lebih dari itu, ade diberi buku untuk dibaca, akta pengangkutan jalan dan akta lembaga perlesenen kenderaan perdagangan. Lam buku tu ade 8 bab perlu dibaca. Dan soalan yang akan ditanya sebanyak 50 soalan. Suami mama izan pun dah macam student, sebab stay up memalam, yelah..rugi jer duit kalo tak lulus. Lagipun penting gak semua pengetahuan ini untuk memandu kenderaan pengangkutan barangan. Dan nak amik lesen ni hanya layak kepada

Ubahsuai rumah:tambah bilik air

Salam buat semua pengunjung... Kami dah merancang sekurang2nya nak tinggal disini lagi 5 tahun. Memandangkan anak2 semakin membesar dan setiap pagi masing2 nak menunaikan hajat memasing..memang tak cukup bilik air satu saje.Kalau sedara mara atau adik beradik datang ke sini pun kenelah beratur nak menggunakan bilik air. . Setelah berbincang dan survey kos nak wat bilik air ni. Makanya, suami mama izan pun bersetuju. Memula nak beli bilik air yang dah siap, cuma letak jer kat lam umah ni, harga RM1200 paling murah tapi takde toilet bowl, masih tak praktikal. . Kami buat kira2 kos ubahsuai rumah membuat bilik air sendiri, lebih kurang RM1000 juga termasuk upah. Tapi kami hanya perlu mengeluarkan RM600++ sahaja sebab barang yang lain ade dikedai kami. Toilet bowl, sinki, folding door, peralatan paip, bidet tak payah beli, sume ade dikedai kami. . Jadinya, kos yang sedikit untuk ubahsuai rumah kami pun teruskan projek ni. Kontraktornya suami mama izan dan pekerjanya staff kami juga..sora