Skip to main content

Tayar MR. hilux

Salam ukhuwwah fillah buat teman2 yang mengunjungi..

Didoakan agar semuanya menikmati kesihatan dan kesenangan yang diredai Illahi.

Mama nak kongsilah sket pasal tayar ni kan..rupe2nya tayar kete 4x4 ni macam2 keadaannya.
Dek kerana dah 2 x tersasar sebab tayar licin sangat jadinya suami mama izan buat sedikit "research" pasal tayar yang sesuai dengan penggunaan hilux ni kan.
Memang toyota hilux ni tayar memang licin tapi xtaulah nape toyota wat macam tu kan.

Sebelum ni ade kastemer bgtau kalo nak beli hilux ..bila dapat kete terus tukar tayar sebab licin.Tapi suami mama wat dek jer sebab xde pengalaman..bila dah mengalami barulah teringat2 kata2nya itu.

Pergi survey kedai tayar kat temerloh..macam2 rege..ade yang RM2.5k hingga RM3.8k..tapi mana yang sesuai untuk mr. hilux kami??

Ade 3 jenis rim, 16",17" dqn 18"..lebar tayar pula , 255mm(yg asal),265mm,275mm...ketebalan pula lain halnya..

Setelah kami tambah tolak campur bahagi..kami decide nak amik rim 16" dan lebar 265mm..bila lebar tayar besar jadinya kete lebih stabil dijalankan..sape2 yang blajar fizik tu taulah kan..

Jumaat lepas kami pergi port klang..puas juga cari xjumper kedai yang murah tu..akhirnya kami pegi kedai tayar sebelah kedai 4x4 yang terkenal tu kononnya.. adelah lam sejam baru siap tukar tayar..mama dah pening dengan perangai anak2 yang terlalu aktif..dahlah kat situ xde kedai nak bli something tuk diorang ni.

Harga Rm2.6k rim 16" off set, tayar 265mm yokohama..suami mama pegang rimnya..katanya ringan..sangat2 best..bila lalu lam air yang banyak xde lah tenggelam lehlah lepas.. dengan bentuknya yang "offset"..lelakikan tengok spare part kete macam kita prempuan tengok aksesori wanita lah kot..

inilah rupernyer mr hilux dengan tayar dan rim baru..

Seriusly mama izan memang berkenan betul dengan rim ni..lain dari yang biasa..xtaulah apa pandangan kamu orang kan..memasing ade penilaian yang berbeza..

Semoga info2 ini beri sedikit panduan kepada mana2 blogger yang ingin membeli kete 4x4..

Wassalam...

Comments

  1. JENIS TAYAR MENGIKUT KEGUNAAN.
    --------------TAYAR HIGHWAY TERRAIN (HT)-------------
    1-Dipasang pada hilux baru oleh toyota
    2-Alur tayar cetek dan bunga kecil.
    3-Direka bentuk untuk kegunaan atas jalanraya/lebuhraya
    4-Senyap-selesa & kenderaan dapat bergerak lancar diatas jalanraya.
    5-Tidak sesuai untuk tujuan offroad. Terhad sekitar 10% sahaja untuk laluan offroad peringkat light core.
    6-Sesuai untuk kegunaan harian seperti ke tempat kerja.
    7-Dijalanraya tayar ini agak licin ketika jalan basah dan ketika mengambil selekoh dengan kelajuan yang tinggi.
    8-Berhati hati ketika hujan & mengambil selekoh.

    ------------TAYAR ALL TERRAIN (AT)--------------------
    1-Saiznya besar sedikit drpd tayar HT
    2-Boleh digunakan didalam beberapa permukaan jalan.
    3-Bunga/alur tayar lebih besar berbanding HT tetapi lebih kecil sedikit dari tayar MT
    4-Permanduan selesa, cepat dan cemerlang diatas jalanraya.
    5-Beraksi didalam laluan offroad berlumpur sekitar 50%
    6-Baik untuk kawasan berpasir
    7-Tidak dapat beraksi baik dilaluan lumpur yg terlalu licin.
    8-Tayar AT tidak dapat membuang lumpur sendiri yg melekat pada tayar berbanding tayar MT.
    9-Tayar jenis ini lebih efektif jika dipasang rantai berbanding tayar MT.
    10-Sesuai digunakan dijalanraya, untuk keladang, kebun atau trip ringan (light and easy) dipinggir hutan.

    -------------TAYAR MUD TERRAIN (MT)------------------
    1-Kemampuan offroad yg tinggi.
    2-Tayar ini bersaiz besar & lebar berbanding HT & AT yg meningkatkan kelegaan bumi & melebarkan tapak sentuhan tayar dengan permukaan tanah(footprint).
    3-Tayar besar & lebar juga menyebabkan kenderaan "terapung" & baik untuk laluan berlumpur.
    4-Bunga tayar besar & alur yg dalam serta luas membuatkan tayar ini membuang sendiri (tidak lekat) lumpur. Oleh itu ia memberi cengkaman yg baik dilaluan yg ekstrem & mengelakkan tayar mudah bocor atau pecah.
    5-Kenderaan nampak garang.
    6-80% sesuai untuk kegunaan offroad.
    7-Tayar jenis ini lebih berat.
    8-Kenderaan bergerak perlahan, bising, kemampuan rendah & bunga tayar cepat haus apabila diatas jalanraya. Tayar ini tidak mencengkam dengan baik diatas jalanraya terutama sekali pada waktu hujan(membuang) atau ketika mengambil selekoh. PANDU DENGAN LURUS DAN CERMAT.
    9-Harga lebih mahal.
    10-Tidak sesuai untuk permukaan berpasir kerana bunga yg kasar menyebabkan tayar menggali permukaan pasir.
    11-Kegunaan bahan api (DIESEL) meningkat.
    12-Kenderaan perlu diubah suai untuk memasukkan tayar jenis ini seperti tinggikan suspensi atau kabin.

    KESIMPULANNYA...
    Tayar HT & AT sesuai untuk kegunaan harian & berkhemah bersama keluarga dilaluan yg tidak sukar. Jika anda ingin serius dengan sukan offroad, sebaiknya anda mempunyai dua set tayar & rim. Satu set untuk tayar HT/AT & satu lagi untuk MT bagi kegunaan seperti diatas.
    Seperti yg dinyatakan, penggunaan tayar yg besar memerlukan pengubahsuaian ketinggian kenderaan.
    Rim juga terpaksa ditukar dengan menggunakan rim yg lebar atau offset, kerana jika memilih rim offset yg tidak baik ia boleh memberi kesan nagetif kepada kenderaan & berbahaya seperti mengganggu keberkesanan brek, masaalah suspensi serta stereng.
    Penggunaan tayar MT yang bersaiz besar juga akan menyebabkan bacaan meter tolok had laju(speedometer) tidak tepat dan sistem gearing pada ring & pinion differential yg rendah akan menyebabkan kenderaan menjadi lembab.
    Jadi untuk mengembalikan kemampuan asal kenderaan (setelah menggunakan tayar besar) anda perlu menukar ring & pinion pada differential depan & belakang.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara membuat permohonan tambah bidang dengan Kementerian Kewangan Malaysia(MOF)

Alhamdulillah..punyai waktu untuk berkongsi sedikit ilmu yang mungkin mampu membantu mereka yang ingin meluaskan perniagaan masing2. Sebelum membuat permohonan dengan MOF, anda hendaklah mendaftarkan bidang yang ingin dipohon dengan  suruhanjaya syarikat malaysia (SSM). Hanya RM30 untuk mendaftar 10 bidang yang pertama. Permohonan tambah bidang hanya boleh dilakukan bagi mereka yang telah berdaftar dengan MOF dan masih aktif sijilnya. Bagi mereka yang baru nak mendaftar dengan MOF boleh klik cara berdaftar dengan MOF . Kemudian log masuk dalam sistem e-perolehan  klik pada "pendaftaran sebagai pembekal/perunding", masukkan ID dan kata laluan(password). Klik pada profil dan klik permohonan tambah bidang. Lengkapkan segala maklumat yang diperlukan. Setelah selesai, sediakan dokumen sokongan yang diperlukan dan dihantar/ dipos kepada yang berkenaan. Bagi mendaftar 10 bidang yang pertama dengan MOF sebarang caj tidak dikenakan, jadi kepada peniaga bumiputera,

Lesen G.D.L

Salam buat semua teman2..Bukan mama izan yang nak menduduki ujian untuk dapatkan lesen GDL , tapi suami mama izan. GDL ialah "Good driving Licence " atau maknanya Perlesenan vokasional pengangkutan barangan. Lesen ni perlu diambil untuk membolehkan suami mama izan pandu lori 3 tan delta tu..kalo xde lesen memanglah kene saman yer. Kenelah labur kan Rm120 untuk ujian teori dan RM50 untuk medikal check-up. Pastu setiap tahun nak renew just bayar RM20 sahaja. gambar sekadar hiasan Pada mulanya mama izan ingatkan hanya soalan2 yang biasa je. Gupernyer lebih dari itu, ade diberi buku untuk dibaca, akta pengangkutan jalan dan akta lembaga perlesenen kenderaan perdagangan. Lam buku tu ade 8 bab perlu dibaca. Dan soalan yang akan ditanya sebanyak 50 soalan. Suami mama izan pun dah macam student, sebab stay up memalam, yelah..rugi jer duit kalo tak lulus. Lagipun penting gak semua pengetahuan ini untuk memandu kenderaan pengangkutan barangan. Dan nak amik lesen ni hanya layak kepada

Ubahsuai rumah:tambah bilik air

Salam buat semua pengunjung... Kami dah merancang sekurang2nya nak tinggal disini lagi 5 tahun. Memandangkan anak2 semakin membesar dan setiap pagi masing2 nak menunaikan hajat memasing..memang tak cukup bilik air satu saje.Kalau sedara mara atau adik beradik datang ke sini pun kenelah beratur nak menggunakan bilik air. . Setelah berbincang dan survey kos nak wat bilik air ni. Makanya, suami mama izan pun bersetuju. Memula nak beli bilik air yang dah siap, cuma letak jer kat lam umah ni, harga RM1200 paling murah tapi takde toilet bowl, masih tak praktikal. . Kami buat kira2 kos ubahsuai rumah membuat bilik air sendiri, lebih kurang RM1000 juga termasuk upah. Tapi kami hanya perlu mengeluarkan RM600++ sahaja sebab barang yang lain ade dikedai kami. Toilet bowl, sinki, folding door, peralatan paip, bidet tak payah beli, sume ade dikedai kami. . Jadinya, kos yang sedikit untuk ubahsuai rumah kami pun teruskan projek ni. Kontraktornya suami mama izan dan pekerjanya staff kami juga..sora