Skip to main content

Berat mata memandang...

Salam buat semua pengunjung...

Bak kata pepatah melayu " berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". Begitulah adatnya dalam perniagaan, akan kene hadapi segala pahit, getirnya walaupun ianya perit. Sudah terlalu banyak yang kami tanggung, dan sekarang tidak tertanggung lagi dan perlu diluahkan. Itupun kalo ade yang sudi membaca..terpulanglah

Perkara yang paling2 perit ialah orang perseorangan yang berhutang. Janji hanya tinggal janji, berjanji nak bayar seminggu lagi, tapi dah berbulan2 tak bayar lagi. Kami pun tak tahu apa masalah mereka, kami pun banyak masalah juga tapi hutang tetap kami bayar, tidaklah membiarkan orang ternanti2.

Tidak kira siapa mereka, yang hari2 jumpe, bertepuk tampar bersama, pak2 yang berjubah kopiah, yang bermanis mulut bila berkata2 sumernyer tidak bayar hutang yang hampir setengah tahun. Bila diingatkan ade hutang, buat2 tak ingat.

Apa nak buat dengan mereka ni??
Mereka x bayar hutang hampir setengah tahun, sedangkan kami peruncit kene bayar kepada pembekal dalam mase 2 bulan hingga 3 bulan sahaja. Adakah ini adil lakuan penghutang terhadap kami sebagai peniaga??
kami sering ditohmahkan dengan pelbagai tuduhan yang membabi buta. Tahukah pembeli akan keperitan yang kami tanggung?? Mengapa senang sangat menuduh itu dan ini sedangkan mereka tidak mengalaminya.

Kami jadi serba salah nak bagi hutang atau tidak. Jika tak diberi, dikatanya kedekut, sombong dan sebagainya. Pabila sudah diberi hutang, tak nak bayar, bagi macam2 alasan. Siapakah yang boleh tolong kami...gomen or badan2 kebajikan yang len. Akta pelindungan pengguna ade, peniaga??? Takde siape yang leh tolong.

Keputusan telah dibuat, kami tidak akan bagi muka lagi dan minta maaf kepada semua kastemer, tiada lagi belian dengan 2 kali bayar. Pengalaman yang kami lalui sudah cukup mengajar kami supaya lebih tegas..kalo nak beli boleh beli, hutang minta maaf yer.
Kami perlu begini supaya diri sendiri tidak terseksa. Kami dah bagi kemudahan tapi dikhianati, jadi jangan salahkan mane2 peniaga jika ini berlaku. Cuba try pegi kedai cina nak buat hutang 2 kali bayar, kastemer melutut sekalipun die takkan bagi. Tapi boleh jer mereka kaya dan senang.
Mereka yang berhutang dengan kami ni, bukannya calang2 orang. Dah kenal lame dan berperwatakan menarik.(dari pandangan zahir, dalam hati jahat,penipu). Cakap bukan main macam orang yang sangat berpengalaman. Kata2 salah seorang penghutang mase mula2 kenal.."..apelah kedai awak ni kosong, tak banyak barang macam kedai cina, buatlah pinjaman dengan MARA masuk barang banyak2..".Amboi2 sedap jer mulut berkata2, tahu tak nak minta pinjaman MARA , syarat utama kedai kene beroperasi selama 6 bulan. Suh masuk barang banyak2, yerlah masuk banyak2 pastu nak bayar dengan ape...cakap ikut sedap jer...kalo ramai orang macam si penghutang ni lagilah tak leh nak bayar dengan pembekal.
Kalo ikutkan hati ni..nak jer tanya.."..en. dah bape banyak kedai yang en. dah buka, bolehlak nak bagi macam2 cadangan yang tak berasaskan ape2.."..maknanya tanpa pengalaman.
Seorang lagi yang tidak boleh dipercayai, peniaga juga, salu datang kedai cakap pasal pengalaman die. Tp nape yang menipunyer, memang patut pun rezeki tu Allah sempitkan, janji tak ditepati. Sikap die begini menyebabakan kami hilang respect kepada die. Walaupun hutangnyer tidaklah banyak, tapi duit tetap duit, even 5 sen pun kene masuk akaun.Pembekal pun 1 sen die kira..kami peniaga ni ade juge tolak ansur, setakat berpuluhan sen kami tak minta pun dari kastemer bagi diskaun.
Terpulanglah kepada anda untuk menilai pengalaman kami ni. Sebarang komen yang bermanfaat sangat2 dialu2kan.
Nota: Kepada peniaga2 lain, anda perlu bertegas, tiada lagi slogan " customer is always right".
- Buat syarat2 anda sendiri sebagai hak anda, supaya anda tidak rugi dan terseksa.
- Berhati2, jangan termakan dengan kata2 yang sangat manis.

Comments

  1. Salam Izan :)
    Betul kata izan, kdg2 kita penjual ni dalam dilema. Tak bg credit nanti kata sombong, lupa diri..tp bila dah bg peluang berhutang, tak pandai nak balas budi..sy pun penah jumpa org manis mulut nak berhutang..tp alhamdulilah, setakat ni ada yg berhutang tangguh tp tetap bayar. Selepas peristiwa tu, mmg sy tak bg credit kecuali pd org yg benar2 sy percayai.
    Kdg2 kita kena bertegas utk kepentingan kita juga.

    ReplyDelete
  2. Linda:time kasih kerna menyokong.sy ni br jer 2thn lbih berniaga tp dah mcm2.ade yg berhutang langsung xnampak muka.cari pun xjumpe.sabar jerlah..

    ReplyDelete
  3. Betul tu..'Customer is always right' tu salah...masa saya training di GCH Retail(m)mereka kata kata2 tu salah. Sebabnya Customer tak ada Product Knowledge macam peniaga.

    ReplyDelete
  4. Tahniah Izan kerana awak dan suami berani berniaga... Semoga Maju Jaya... -Ahmad (Kulai-Johor)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara membuat permohonan tambah bidang dengan Kementerian Kewangan Malaysia(MOF)

Alhamdulillah..punyai waktu untuk berkongsi sedikit ilmu yang mungkin mampu membantu mereka yang ingin meluaskan perniagaan masing2. Sebelum membuat permohonan dengan MOF, anda hendaklah mendaftarkan bidang yang ingin dipohon dengan  suruhanjaya syarikat malaysia (SSM). Hanya RM30 untuk mendaftar 10 bidang yang pertama. Permohonan tambah bidang hanya boleh dilakukan bagi mereka yang telah berdaftar dengan MOF dan masih aktif sijilnya. Bagi mereka yang baru nak mendaftar dengan MOF boleh klik cara berdaftar dengan MOF . Kemudian log masuk dalam sistem e-perolehan  klik pada "pendaftaran sebagai pembekal/perunding", masukkan ID dan kata laluan(password). Klik pada profil dan klik permohonan tambah bidang. Lengkapkan segala maklumat yang diperlukan. Setelah selesai, sediakan dokumen sokongan yang diperlukan dan dihantar/ dipos kepada yang berkenaan. Bagi mendaftar 10 bidang yang pertama dengan MOF sebarang caj tidak dikenakan, jadi kepada peniaga bumiputera,

Lesen G.D.L

Salam buat semua teman2..Bukan mama izan yang nak menduduki ujian untuk dapatkan lesen GDL , tapi suami mama izan. GDL ialah "Good driving Licence " atau maknanya Perlesenan vokasional pengangkutan barangan. Lesen ni perlu diambil untuk membolehkan suami mama izan pandu lori 3 tan delta tu..kalo xde lesen memanglah kene saman yer. Kenelah labur kan Rm120 untuk ujian teori dan RM50 untuk medikal check-up. Pastu setiap tahun nak renew just bayar RM20 sahaja. gambar sekadar hiasan Pada mulanya mama izan ingatkan hanya soalan2 yang biasa je. Gupernyer lebih dari itu, ade diberi buku untuk dibaca, akta pengangkutan jalan dan akta lembaga perlesenen kenderaan perdagangan. Lam buku tu ade 8 bab perlu dibaca. Dan soalan yang akan ditanya sebanyak 50 soalan. Suami mama izan pun dah macam student, sebab stay up memalam, yelah..rugi jer duit kalo tak lulus. Lagipun penting gak semua pengetahuan ini untuk memandu kenderaan pengangkutan barangan. Dan nak amik lesen ni hanya layak kepada

Ubahsuai rumah:tambah bilik air

Salam buat semua pengunjung... Kami dah merancang sekurang2nya nak tinggal disini lagi 5 tahun. Memandangkan anak2 semakin membesar dan setiap pagi masing2 nak menunaikan hajat memasing..memang tak cukup bilik air satu saje.Kalau sedara mara atau adik beradik datang ke sini pun kenelah beratur nak menggunakan bilik air. . Setelah berbincang dan survey kos nak wat bilik air ni. Makanya, suami mama izan pun bersetuju. Memula nak beli bilik air yang dah siap, cuma letak jer kat lam umah ni, harga RM1200 paling murah tapi takde toilet bowl, masih tak praktikal. . Kami buat kira2 kos ubahsuai rumah membuat bilik air sendiri, lebih kurang RM1000 juga termasuk upah. Tapi kami hanya perlu mengeluarkan RM600++ sahaja sebab barang yang lain ade dikedai kami. Toilet bowl, sinki, folding door, peralatan paip, bidet tak payah beli, sume ade dikedai kami. . Jadinya, kos yang sedikit untuk ubahsuai rumah kami pun teruskan projek ni. Kontraktornya suami mama izan dan pekerjanya staff kami juga..sora