Posts

Showing posts from September, 2010

20 amalan murah rezeki

Disiarkan pada Rabu, 25 Februari 2009 @ 16:09:52 oleh istisafa


Akhma menulis: "Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat.

Diantaranya:
1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:

"Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu." (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah .a.)


2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan …

HH Crews day 2010

Image
Salam ukhuwwah fillah..

Di bulan syawal yang mulia ini pastinya ramai yang membuat rumah terbuka, menghadiri jamuan hari raya sana sini situ.So..selamat menjamu selera sesambil merapatkan ukhuwwah yang sudah terjalin.Dan ada pula ingin melakukan puasa sunat 6 hari dibulan Syawal.Lakukanlah amalan sunat ini dengan penuh tawaddu' dan ikhlas jangan pula di jadikan sebagai perlumbaan dan untuk bermegah2.Makanya sudah penat menahan lapar dan dahaga dan sebagainya tapi sezarrah pahala pun tak dapatkan.

Kali ni mama izan nak bercerita xtvt kami ke Cherating..HH(hawami hardware) Crews Day 2010. Tahun lepas hanya makan di restoran ikan bakar kat Tanjung Lumpur, Kuantan..memang sedap.Jadinya tahun ni wat barbekue sendri jerlah lebih puashatikan.

Kami berxtvt pada 13 & 14 Sept. 2010..hari bekerja sewa chalet Rm100 sebilik.Kalo hari cuti Rm 130 sebilik..murahkan..kami menginap di Mercu Beach Resort,Cherating.Dari temerloh lebih kurang 1 1/2jam ...signboardnyer keciklah sangat..kalo drive laj…

Eidul fitri 2010

Image
Salam ukhuwwah buat semua...
Dikesempatan ini ingin kami mengucapkan Selamat Menyambut hari Raya eidulfitri dan mohon maaf zahir batin sekiranya ada salah dan silap yang disedari atau tak disedari. Semoga amalan kunjung mengunjung dapat merapatkan lagi ukhuwwah sesama kita. Pagi raya pertama kami di jenderam hilir bersama2 PIL dan iparduai yang ada.Tapi..anak dara kami sedihlah plak..sebab cousin2nya lek kelate.. papa menggodek kamera sapelah tue.. Mama izan dan keluarga..tema kebiruan gitu..ahaks


Sebelum menunaikan solat sunat hari raya.FIL mama beri sedikit peringatan kepada anak2 dan menantu2nya untuk dijadikan bekalan di masa hadapan.Serta bersalam2man dan bermaafan. Selain menjamu selera..aktiviti semasa hari raya..apa lagikan kalo bukan bergambar bagai..nak wat camno..mase nilah baru ade mood nak bergambar sakan.

Bergambar bersama ipar duai dan biras..

Petang raya pertama mama izan dan family berkunjung pula ke klang ziarah emak dan ayah serta adik beradik..takde gambarlah..mase tue m…

Luahan hati vs rungutan

Salam ukhuwwah fillah...

Semoga pengunjung blog ini sihat wala'fiat.Mama dah tak tahan dengan apa yang terkandung dalam benak fikiran ni.Jadinya mama nak kongsikan dengan rakan2 yang sudi membaca.Semua yang mama akan catatkan melalui pemerhatian dan pengalaman mama.Mama juga rase terpanggil untuk kongsikan semua ini kerana mereka yang bukan terlibat dalam bidang perniagaan tidak tahu selok belok dan protokol dalam perniagaan,kami juga sering disalahtafsirkan oleh ramai orang.Sesiapa saje nak merasai yang kami rase boleh baca catatan ini tanpa rase bersalah.

Kenaikan harga minyak memang betul2 menguji kesabaran kami melayan kerenah kastemer yang tidak faham.Tapi suami mama tetap sabar.Kalo mama nak je cakap..en.kalo nak murah pegi KL belilah.Memang di KL murah berbanding temerloh.Mama dah tinggal di Selangor selama 27 tahun dan baru 3tahun tinggal di temerloh,tahu sangat harga2 barangan ni.Buah rambutan kat sini sekilo RM5, di KL sekilo RM2/3..beza RM2.Stakat nak beli 2,3 kilo,mama b…

Peristiwa rompakan ramadhan 2009

Alhamdulillah...walaupun berpuasa baby tetap dapat susu yang mencukupi.Setiap kali bersahur mama akan ambil 5 biji kurma dengan berniat supaya dapat membekalkan susu untuk baby.Kononnya sebiji mewakili 1 solat.Mama yakin dengan berdoa apa yang kita nak akan lebih menjadi.

Mama teringat ramadhan tahun 2009, ade kejadian cubaan merompak 4 buah kedai. Ade satu hari tu sedang bersahur terdengar bunyi bising seperti orang mengetuk2 besi..kami ingatkan adelah kedai2 yang nak repair mase pepagi tu sebab lengang..kami tak terpikir langsung ade orang nak merompak.JAdinya kami buat dek jerlahkan.

Bila dah buka kedai suami pelik..nape ramai sangat polis ni..suami pun mendapatkan maklumat. Rupa2nya 4 buah kedai telah dipecah masuk.Tapi tak de barang2 yang dapat dirompak.

Pintu stor KFC di upil,habis rosak.Perompak dapat masuk kedai singer tapi tak de barang diambil.Kalo nak di ikutkan memanglah deretan kedai2 ni sume pernah diupil dan dikopak pintu stornyer.

suami mama risau jugaklah kan.Jadinya bert…

Fesyen Tudung Bersanggul

Salam ukhuwwah fillah...

Sejak menjak ni macam2 kita terbaca artikel2 tentang fesyen bersanggul haram.Sejauh mana haramnya dan bagaimana yang dikatakan haram tuu..Mama izan pasti ramai yang keliru dan tertanya2 nape tak boleh..sedangkan bertudung.Tapi adakah kita bertudung itu betul2 menutup perhiasaan??..tepuk dada tanya iman.

Jadinya, mama izan nak kongsikan apa yang mama sudah jumpa untuk merungkai segala kekeliruan yang merunsingkan.Semoga kita sama2 dapat memahami intipati hadis2 NABI s.a.w dengan sebetulnya..Wallau a'lam..


Oleh: Nik Noor Azman Ghazali


Sanggul yang saya maksudkan adalah seperti dalam gambar disebelah. Memakai tudung yang menampakkn bonggolan dikepala. Jadi, sebab tadi saya dah terbaca berkaitan pemakaian tudung sebegini, jadi semestinya saya share dengan anda semua . Renungkanlah hadith-hadith dibawah:

“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wa…

Berbuka di rumah PIL-ramadhan ke-18

Image
Salam ramadhan lagi..
Alhamdulillah sudah masuk ramadhan yang ke-22. Masih belum terlambat untuk khatam.Mama tak pasti leh khatam atau tidak...yang penting lakukan semampu yang boleh...jangan dek kerana nak khatam baca ikut sedap mulut jer, tajwid lintang pukang lak kan.
Sabtu yang lalu mama dan family berbuka posa di rumah PIL, sume ipar duai,biras2 dan beberapa orang sepupu sepapat ade juga..kiranya kemuncak berbuka posalah nikan..grand gitu.....Emm pelbagai juadah untuk berbuka disediakan..antaranya ayam dan ikan bakar,potato salad,nasi goreng...sotong sumbat dengan pulut...emmm..dan banyak lagilah..walaupun begitu mama izan nih takdelah melantak sume...just makan sekadar yang diperlukan... Tengok tu...sume sedang khusyuk menjamu selera.. Dah bersantap dengan banyaknyer...bolehlah tunaikan solat terawih berjemaah...mama sangat seronok kerana inilah julung2nya solat berjemaah terawih setelah 5 tahun berkahwin. Sedang menunggu untuk solat berjemaah.. Setelah siap segala menda aktiviti...ka…