(your code)

Rakan seperjuangan ;-)

Wednesday, September 1, 2010

Berbuka di rumah PIL-ramadhan ke-18

Salam ramadhan lagi..
Alhamdulillah sudah masuk ramadhan yang ke-22. Masih belum terlambat untuk khatam.Mama tak pasti leh khatam atau tidak...yang penting lakukan semampu yang boleh...jangan dek kerana nak khatam baca ikut sedap mulut jer, tajwid lintang pukang lak kan.

Sabtu yang lalu mama dan family berbuka posa di rumah PIL, sume ipar duai,biras2 dan beberapa orang sepupu sepapat ade juga..kiranya kemuncak berbuka posalah nikan..grand gitu.....Emm pelbagai juadah untuk berbuka disediakan..antaranya ayam dan ikan bakar,potato salad,nasi goreng...sotong sumbat dengan pulut...emmm..dan banyak lagilah..walaupun begitu mama izan nih takdelah melantak sume...just makan sekadar yang diperlukan...
Tengok tu...sume sedang khusyuk menjamu selera..
Dah bersantap dengan banyaknyer...bolehlah tunaikan solat terawih berjemaah...mama sangat seronok kerana inilah julung2nya solat berjemaah terawih setelah 5 tahun berkahwin.
Sedang menunggu untuk solat berjemaah..
Setelah siap segala menda aktiviti...kami semua berbual2 santai mengisi masa yang terluang.
Sambil menikmati buah-buhan tempatan...mutan dan juga dukung.Amyra dan amirul dah tak ingat mama dan papa...main sepuashati diorang..maklum jerlahkan sebulan sekali jer jumper sepupu sepapat diorang..so mama biarkan jerlah..yang tak tahan tuu...leh diorang sebotol dua jer minum susu..sebab sronot sangat main...susu pun lupe dah...
Anak2 sibuk main2

Esoknya pula kami melawat kebun atuk nenek...taklah jauh dari rumah..emm lebih kurang 15minit koot...macam2 ada..rambutan ,durian,cempedak,nangka..dan dalam pantauan, sayur2an....rajin betullah MIL mama nih...bebudak ni sronok plak main api..kekonon barbeku daun2..aish..memacamlah diorang ni..
Seronok jer bebudak ni main api yer..

Masa ramadhan ni teringat mama beberapa tahun yang lalu..ketika itu mama izan tinggal di rumah PIL.Selama sebulan berpuasa mesti buka dengan air roselle...bukan itu saja...majlis rumah terbuka pun dihidangkan air roselle...memang banyak sangat bunganyer...Ketika itu mama dan suami tanam 15 pokok roselle...seronok tengok membesar dengan rendangnyer..tak sempat nak rekod mati dah...bukanyer apa bila dah tahu pregnen takdelah mama pegi mencangkul dan membela pokok tu...tahu jerlahkan tak leh nak lasak2..
Pengalaman mama...buat air,jem dan halwa roselle...pastu jual...tak banyak pun cuma nak tengok market jer...kalaulah dulu ditakdirkan mama ni kuat dari segi fizikal dan mental rasenyer teruskan jer menjual hasil roselle ni..
Sekarang ni beli readymade jus roselle..tetap tidak sama keasliannya, kalau buat sendri lain rasenyer...yang beli ni macam banyak gula jer..itulah pengalaman yang sangat berharga yang mama takkan lupa.
Mama izan percaya dan yakin segalanya ketentuan Illahi dan berpindah ke temerloh...menjalankan bisnes hardware memang banyak hikmah disebaliknya...semakin lama disini...semakin banyak terungkai hikmah2 itu dan kami redha tinggal disini..
Alhamdulillah...wasyukurillah...mungkin ini yang terbaik untuk kami dan orang sekeliling..
Rasenyer ini saja untuk kali ini..banyak lagi yang mama nak kongsikan dengan rakan2..stay tuned.
wassalam

No comments:

Post a Comment