(your code)

Rakan seperjuangan ;-)

Wednesday, March 16, 2011

Sata Gau, Temerloh

Salam mesra buat semua teman2...

Erm..sape pernah makan sata??Rasenye orang pantai timur sangat familiar dengan makanan ni. Sebelum mama izan berkahwin memang tak pernah makan dan tak pernah nampak dijual di mana2 sekitar pantai barat. Pertama kali makan, memang terus tersuka (terkinyam-loghat N9).
.
Sebelum ni, asalkan pegi temerloh, mesti cari sata gau kat jalan maran yang sedap tu. Bukan orang lain pun yang jual, sepupu suami mama izan gak. Dari dulu sampai sekarang rasenye sama jer, memang mereka jaga kualiti sata tu.
.
.
ni die rupe sata macam otak2kan
.
.
Sata ni dibuat menggunakan ikan tamban dan kelapa, tidak ade campuran tepung pun, memang pure ikan. Dan ikan ni bermusim, so penjualannya pun bermusim. kemudian dibakar dengan bara, bukan api tau, so kene bersabar nak tunggu masak.
.
Mama izan pernah cuba makan sata yang di jual di kuantan dan kuala terengganu, ternyata rasenyer amat berbeza, sata gau, temerloh lagi sedap.

.
sata panas, satu batang RM3, ade lam 4 biji



Sape2 yang datang ke temerloh, cubalah rase sata gau temerloh ni. Esok, insya Allah akan ke JB, mama izan nak makan yong taufu dan otak2 gelang patah yang terkenal tu.
.
Wassalam, jumpe di Johor..

3 comments:

  1. salam kenal..yana suka sata gak..jom mkn sata kat pasir mas plak..best jugak.:-)

    ReplyDelete
  2. yana:salam kenal juga..insya Allah kalo raye tahun ni lek kelate.

    ReplyDelete
  3. salam, ada nombor telefon warung sata tu? nak juga tau ada jual atau tidak sebelum datang, memandangkan dijual ikut musim.

    ReplyDelete