Skip to main content

Pendaftaran dengan e-perolehan dan pembelian smart card

Salam mesra buat semua..alhamdulillahi rabbilalamin..

Ingin saya ceritakan, ade sebuah kolej ni bagitahu kami yang ada beberapa pembekal kaum Cina sanggup dengan tidak membekal barangan kepada kolej tersebut daripada mendaftar dengan kementrian kewangan (MOF). Kami tak pasti samaada rumit dan susah ataupun mereka malas nak layan sistem ni.

Memang betul rumit, daftar online, pehtu kene hantar ke putrajaya, daftar rm450 dan smart card rm199, mesti renew setiap 3 tahun. Sebenarnya taklah 100% online. kolej tu minta kita sebut harga untuk satu2 order, bape kali kami kene fax, pastu sijil MOF, SSM sume kene fax..kuar duit gak nak fax tu..belum lagi yang call2..entah bape kali kami nak kene call untuk konfem sebut harga, lulus ke tidak..macam2lahkan..bab2 call2 ni suami saya yang handle.

Kali ini akan saya kongsikan sedikit panduan untuk mendapatkan smartcard ePXS. Yang ni senang sket, anda hanya perlu pergi ke eP centre berdekatan anda, bagi kad pengenalan. Pastu pihak eP akan bagi smart card dan surat. Pembelian smartcard hanya boleh dilakukan sekiranya permohonan dengan MOF sudah diluluskan.


inilah rupernyer smardcard ePxs tu..



Dalam surat tu ade nombor pin yang anda perlu masukkan untuk log masuk medium akses eP. Dalam tu ada link buletin tindakan, tender, sebut harga dan macam2 lagi. Jika pihak peminta barangan dah bersetuju dengan sebut harga yang kita berikan, mereka sendiri yang akan masukkan maklumat barangan yang dipinta ke dalam sistem eP dengan memasukkan nombor MOF syarikat kita.

Jadi, bila dah masuk dalam medium akses eP, barangan yang diminta akan masuk ke dalam buletin tindakan sistem kita, jadi kita hanya perlu mengesahkan atau membatalkan permohonan tersebut.

CD juga dibekalkan untuk install sistem ni dalam komputer.



cd yang diberikan


Pen drive ePXS hendaklah sentiasa dipasang seperti gambar di bawah jika hendak log masuk ke medum akses eP.




Rasanya ini saja yang mampu saya kongsikan, selebihnya jika anda mempunyai masalah semasa mengendalikan sistem ini, bolehlah menghubungi wakil eP centre berdekatan anda.

Kelebihan sistem ni..kata mereka kurangkan kos pentadbiran mereka. Bayaran yang cepat. Dan boleh amik LO atau tender. Terpulanglah kepada anda samaada nak daftar atau tidak. Jika perkara ni banyak baiknya kepada anda maka eloklah diteruskan.

..ok..jumpa lagi


Comments

  1. salam,
    betul kata puan. e-perolehan agak rumit prosudernya, contohnya kalau yang tiada premis sendiri/sewa siap nak geran tanah atas nama pemilik sebagai bukti.jenuh nak mencarinya.

    last-last saya hold dulu.

    ReplyDelete
  2. usaha tangga kejayaan, moga dgn tidak berputus asa kita akan segera mencapai kejayaan, dunia & akhirat. Peluang inilah yang kita patut gunakan sb tak ramai pesaing.

    ReplyDelete
  3. tak susah daftar e-perolehan ni.... mudah je... saya daftar permohonan 24 januari 2013 (khamis) pada 28 Januari 2013 (Isnin) dah lulus daftar kewangan... dokumen saya hantar by hand.... kemudian daftar bumiputera sama juga, tak sampai seminggu dah lulus.... bagi premis disewa tu, saya takde S&P dengan tuan rumah, saya bisnes dari rumah, so saya bgtau pegawai yg incharge tu, saya cume boleh sertakan bil astro yg dialamatkan atas nama saya di alamat premis tersebut... sebagai bukti saya menduduki premis tu.... pegawai tu terima.... alhamdullilah.... mudah je prosesnyer ....

    ReplyDelete
  4. untuk mendaftar perniagaan anda di SSM, Kementerian Kewangan dan CIDB saya syorkan pergi ke laman web ni www.daftarsyarikat.biz , diorang tolong buatkan dari a-z , dapat percuma koleksi kertas kerja, senarai badan pembiayaan dibawah agensi kerajaan untuk dihubungi dan contoh template profail syarikat(senang kita tinggal nak key in maklumat je kat dalam profail tu ) dan yang paling best dapat geran kerajaan bernilai seribu ringgit for starter(include website dan domain+notification tender online)...yang ni saya just melalui facebook je dgn admin dia untuk berinteraksi secara on9...lesen saya sekejap je diorang siapkan. Lepas tu kendian2 kalau ada apa2 yang u all tak faham pasal perniagaan dan ingin bertanyakan maklumat lanjut ada live support di yahoo messenger, skype, facebook dan gtalk dengan whatsapp dan viber.

    ReplyDelete
  5. You provide great information about Tenders, we have large database of Tenders source and great offer in Tender.

    tenders online & government tenders

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara membuat permohonan tambah bidang dengan Kementerian Kewangan Malaysia(MOF)

Alhamdulillah..punyai waktu untuk berkongsi sedikit ilmu yang mungkin mampu membantu mereka yang ingin meluaskan perniagaan masing2. Sebelum membuat permohonan dengan MOF, anda hendaklah mendaftarkan bidang yang ingin dipohon dengan  suruhanjaya syarikat malaysia (SSM). Hanya RM30 untuk mendaftar 10 bidang yang pertama. Permohonan tambah bidang hanya boleh dilakukan bagi mereka yang telah berdaftar dengan MOF dan masih aktif sijilnya. Bagi mereka yang baru nak mendaftar dengan MOF boleh klik cara berdaftar dengan MOF . Kemudian log masuk dalam sistem e-perolehan  klik pada "pendaftaran sebagai pembekal/perunding", masukkan ID dan kata laluan(password). Klik pada profil dan klik permohonan tambah bidang. Lengkapkan segala maklumat yang diperlukan. Setelah selesai, sediakan dokumen sokongan yang diperlukan dan dihantar/ dipos kepada yang berkenaan. Bagi mendaftar 10 bidang yang pertama dengan MOF sebarang caj tidak dikenakan, jadi kepada peniaga bumiputera,

Lesen G.D.L

Salam buat semua teman2..Bukan mama izan yang nak menduduki ujian untuk dapatkan lesen GDL , tapi suami mama izan. GDL ialah "Good driving Licence " atau maknanya Perlesenan vokasional pengangkutan barangan. Lesen ni perlu diambil untuk membolehkan suami mama izan pandu lori 3 tan delta tu..kalo xde lesen memanglah kene saman yer. Kenelah labur kan Rm120 untuk ujian teori dan RM50 untuk medikal check-up. Pastu setiap tahun nak renew just bayar RM20 sahaja. gambar sekadar hiasan Pada mulanya mama izan ingatkan hanya soalan2 yang biasa je. Gupernyer lebih dari itu, ade diberi buku untuk dibaca, akta pengangkutan jalan dan akta lembaga perlesenen kenderaan perdagangan. Lam buku tu ade 8 bab perlu dibaca. Dan soalan yang akan ditanya sebanyak 50 soalan. Suami mama izan pun dah macam student, sebab stay up memalam, yelah..rugi jer duit kalo tak lulus. Lagipun penting gak semua pengetahuan ini untuk memandu kenderaan pengangkutan barangan. Dan nak amik lesen ni hanya layak kepada

Ubahsuai rumah:tambah bilik air

Salam buat semua pengunjung... Kami dah merancang sekurang2nya nak tinggal disini lagi 5 tahun. Memandangkan anak2 semakin membesar dan setiap pagi masing2 nak menunaikan hajat memasing..memang tak cukup bilik air satu saje.Kalau sedara mara atau adik beradik datang ke sini pun kenelah beratur nak menggunakan bilik air. . Setelah berbincang dan survey kos nak wat bilik air ni. Makanya, suami mama izan pun bersetuju. Memula nak beli bilik air yang dah siap, cuma letak jer kat lam umah ni, harga RM1200 paling murah tapi takde toilet bowl, masih tak praktikal. . Kami buat kira2 kos ubahsuai rumah membuat bilik air sendiri, lebih kurang RM1000 juga termasuk upah. Tapi kami hanya perlu mengeluarkan RM600++ sahaja sebab barang yang lain ade dikedai kami. Toilet bowl, sinki, folding door, peralatan paip, bidet tak payah beli, sume ade dikedai kami. . Jadinya, kos yang sedikit untuk ubahsuai rumah kami pun teruskan projek ni. Kontraktornya suami mama izan dan pekerjanya staff kami juga..sora