Alhamdulillah...masih punya waktu untuk berkongsi sedikit pengalaman dalam perniagaan..insya Allah..akan memberi manfaat kepada sesiapa sahaja yang membaca..
Kami menjalankan perniagaan ini sudah menjangkau 3 tahun dan pelbagai onak duri, ujian dan dugaan yang kami hadapi. Perkara yang amat kami peka ialah tidak terus bersangka baik dengan pelanggan..hanya melayan mereka seperti biasa dan samarata sahaja. Pengalaman yang lalu cukup membuatkan kami supaya berhati2.
Kebanyakan pelanggan yang kami sangka baik pada permulaannya dan manis mulut, cakap baik punya.. nak berhutanglah katakan, janji bayar 3 kali... rupanya mereka inilah yang membuatkan kami rasa tertipu. Jangankan nak bayar hutang, batang hidung pun tak nampak. Makanya pelanggan hanya boleh membeli secara tunai sahaja. Ini untuk kebaikan bersama jugakan.
Banyak kebaikan yang kami rase dengan tindakan kami ini, kami tidaklah pening kepala untuk membayar kepada pembekal. Dan pelanggan tidak menambah dosa sebab tidak bayar hutang. Selain itu, hubungan baik sentiasa ada. Cuba bayangkan kalo kami beri pelanggan berhutang dan mereka tak bayar, sudah tentu hubungan menjadi tidak baik entah sampai bila.
Bagi saya lebih baik pelanggan bengang sebab kami tak beri berhutang dan bertegang leher pada masa itu sahaja daripada beri berhutang dan hubungan tak baik entah sampai bila. Lambat laun pelanggan akan faham situasi kami. Dan mereka dengan senang hati datang ke kedai membeli barang tanpa rasa bersalah sebab berhutang. Keadaan inikan lebih baik.Betul tak??
Ade pelanggan beritahu kami yang mereka senang2 jer buka akaun debit(hutang) dengan kedai2 hardware cina. Memang betul, tapi beranikah mereka tak bayar hutang?? sudah tentu tidak bukan...silap2 nanti ade yang putus jari tak bayar hutang....peniaga cina ni kaya mereka leh hantar "orang" pegi kutip hutang. Kami tak sanggup nak upah orang untuk tujuan itu. Lebih baik kami mencegah daripada melakukan perkara yang tidak baik.
Ade juga yang kami sangka sombong dan tertanya2 boleh ke nak berunding dengannya, tapi yang inilah yang kekal hubungan perniagaannya dengan kami. Tak putus2 ambil barang dengan kami. Mereka dapat banyak projek, kami pun merasa juga, sebab mereka amik barang dengan kami. Kami pun "mark up" sket jer yang patut2. Kerna kami rasakan mereka mahu menolong orang Islam...kalo nak ikutkan boleh je mereka amik barang2 hardware kat kedai cinakan..Lebih baik.. kami dapat sket dan mereka pun dapat sket. Kami kenelah jaga hubungan baik dengan mereka supaya perniagaan ini akan bertambah berkembang.
Orang layan kita baik, kita layan mereka dengan baik...orang layan tak baik dengan kita, kita buat biasa2 saje...jangan pula menambah musuh. Untuk menjaga nama baik perniagaan. Segala rundingan dalam perniagaan kami rase lebih baik berterus terang, terpulanglah kepada pelanggan untuk menilai dan menerimanya.
Kesimpulannya, nak menilai seseorang lebih baik berpada2, supaya kita tidak berputih mata dan berasa kecewa. wassalam..
Comments
Post a Comment