(your code)

Rakan seperjuangan ;-)

Monday, January 17, 2011

@ Kuala Gandah- Bahagian 1

Salam buat semua teman2...
.
n3 sebelum ni mama izan kata nak cite aper ade kat kuala Gandah, Lanchang, Pahang. So, ahad lpas kami anak beranak pegilah ke sana. Dari Temerloh lam 45 minit, kalo dari KL lam 1jam 30 minit. Sebenarnya tempat ni ialah Pusat pemuliharaan dan Konservasi Gajah. Tak de bayaran pun nak masuk, ikut suke nak bagi baperkan..kiranya cam sedekahlah.
.
.
Tempat untuk mendaftar kat dalam ni..
.
.
sempat posing..mentara tunggu papa..
.
.
Terdapat 4 aktiviti yang diadakan disitu..iaitu sesi mandikan gajah, ke-2, sesi bagi makan oleh pelawat kepada gajah, ke3-, sesi menunggang gajah dan ke-4, mandi bersama gajah. Nanti mama izan ceritakan satu persatu.
.
.

rangka kepala gajah..x sempat nak baca2..mengejar anak2
.

Kat sini ade sebanyak 22 ekor gajah, dari kecik sampai ke besar adalah gajah asia. Seekor gajah ni makan 50kg makanan setiap hari. Makanannyer sekilo RM2, so sekor gajah memerlukan RM100 setiap hari, kalo 22 ekor dah jadi RM2200, gomenlah yang menanggung kos untuk gajah2 ni. Bagus juga tempat ni dibuka kepada orang ramai, jadi adelah sket sumbangan dari setiap pelawat tu.
.
.
Setiap hari gajah2 ni akan dilepaskan ke hutan selama 5 jam untuk mereka biase dengan habitatnya yang sememangnyer di hutan. Pas 5 jam, penjage2 gajah ni akan ambil dan bawa balik ke pusat ni. Sesi mandi2 ni dapatlah kami tengok, sesambil tu ade sorang p.cik dok xplain pasal gajah2 ni dengan bilingual (terkeluar ayat sastera) iaitu lam 2 bahasa, melayu dan english. Gajah2 ni akan mengikut arahan penjage2 tu..ade aksi baring, melutut semasa mandi tu.
.
.


Amyra asyik tengok gajah mandi..
.
.
Hanya 7 ekor gajah sahaje yang ambil bahagian untuk bersama pelawat. Pas mandi manda tuh, gajah ni menunjukkan kebolehan memasing kepada pelawat.
.
.

Gajah ni tunjuk aksi sembur air..tapi mama x sempat nak snap..

.

gajah membantu penjaganyer naik dengan belalainyer
.



gajah ambil kayu yang jatuh dan beri kepada penjagenyer




gajah besar ni boleh mengalihkan rantai besi yang berat
.

gaya mandi duduk
.

cara mandi gaya baring

.

tanda hormat dari gajah2
.
.
Nak tahu aktiviti seterusnya...nantikan n3 akan datang. Dah terlalu banyak sangat gambar gajah, harap xde sape2 yang muntah. Dah name pun pusat pemuliharaan gajah...mustilah banyak gambar gajahkan.
.
.
Ok..wassalam..

2 comments:

  1. last pegi sni xde tmpt show yg tertutup tu utk gajah²

    ReplyDelete
  2. rupenye ramai gak yg pegi kuala gandah ni kan.. serious rase nak pegi, sbb buleh tgk live gajah ek..

    ReplyDelete